Virksomhedskonsulenter fik blik for fælles ressourcer
Vi kender det fra mange brancher og sammenhænge, hvor selvstyrende enheder i en decentral organisering resulterer i meget forskellige tilbud, ordninger eller praksisser.
På et tidspunkt opstår et behov for at standse op og kalibrere organisationen, så den enkelte afdeling ikke adskiller sig for meget fra de andre.
Den situation stod Danmarks erhvervshuse i omkring projektet Early Warning, som har vist sig at være et effektivt middel til at afværge konkurs eller afbøde konsekvenserne af en konkurs. Men midlet ser meget forskelligt ud fra erhvervshus til erhvervshus.
Projektleder for Early Warning, Morten Møller, bad derfor Playmakers om at facilitere en proces, som skulle hjælpe erhvervshusene med at strømline tilbuddet til virksomhederne på tværs af landet.
Behov for at ensarte tilbud om rådgivning
På erhvervshuse i hele landet arbejder et korps af erfarne konsulenter med at hjælpe kriseramte virksomheder, fx når der er fare for konkurs.
Blandt mange andre metoder er det en hovedhjørnesten i hjælpen at matche virksomhedsejere med en frivillig rådgiver med kendskab til den specifikke branche eller den specifikke problemstilling.
Derfor var målet med processen, som playmaker Laura Vilsbæk faciliterede, at virksomheder i højere grad skal møde en ensartet service og hjælp. Det samme mål gælder for de frivillige rådgivere, når de påtager sig at hjælpe en virksomhed igennem en krise.