Kundecase

Efterskoleforeningen afholder hvert år en konference for skoleformens uddannelsesvejledere.

De seneste syv år har Playmakers været med til at sikre et stort antal deltagere, et højt aktivitetsniveau og en lind strøm af nye måder at afholde konference på.

Det vigtigste mål på konferencen er at få deltagerne til at dele deres viden og værktøjer, tips og tricks.

Derfor har Mette Ullersted arbejdet med at designe konferencen efter fem principper, som gør lige netop dét nemt.

Playmaker
Mette Ullersted

Kunde
Efterskoleforeningen

Sted
Vingsted

Varighed
2 dage

Deltagere
400

På de syv år, Mette har hjulpet med vores konference, er antallet af deltagere fordoblet fra 200 til 400!

-

Lis Brok-Jørgensen, vejledningskonsulent

5 principper for konferencesucces

1. Mange skift = meget netværk

Vi tilrettelagde mange skift undervejs, hvor deltagerne byttede pladser og flyttede sig fra det ene lokale til et andet. Efter devisen: Jo flere gange du skifter plads, jo flere kommer du til at tale med.

2. Uformel stemning og moderat kaos

Vi skabte en stemning, som gjorde det nemt at være et almindeligt menneske, frem for at lægge op til, at deltagerne skulle være konferencetjekkede.

Vi ville undgå den gnidningsløse konferenceoplevelse, hvor deltagerne aldrig har brug for at spørge hinanden om vej, om hjælp. For den naturlige interaktion mellem deltagerne om fx at finde vej er også muligheden for en naturlig fortsættelse af samtalen: Nå men, hvor kommer du fra…

3. Samtalestartere

Vi ville gøre det nemt for deltagerne at finde noget (relevant) at snakke med hinanden om.

Derfor bad vi deltagerne skrive noget på navneskiltet, som er nemt at spørge ind til:

  • Først et ønske: Jeg vil gerne gå hjem med …
  • Så deres egen viden: Spørg mig om …

4. Faciliterede pauser

Vi gav deltagerne noget at tale om i pauserne:

  • Finurlig mad – hvad tror du, at det her er?
  • Aktiviteter, som man kunne prøve, men som var ’ufarlige’, og som gav anledning til snak og smil.
  • Et kæmpestort program klistret op på en væg.

Mette havde nemlig udviklet en visuel udgave af programmet, et søkort, der fungerede som samlingspunkt i pauserne. Herpå kunne deltagerne udpege steder som Bortforklaringernes bugt, Begejstrian, De Vildfarnes Ø og Usikkerhedens mose og vælge, hvilke oplæg de ville høre fra de forskellige dele af vejledningsverdenen.

5. Aktiv involvering under oplæg

Vi involverede deltagerne under oplæggene ved at stille summe-spørgsmål, lave afstemninger og bede om en fysisk evaluering, hvor de skulle fordele sig på gulvet efter anskuelse.

Hvert år spørger Mette som det første: Hvad skal deltagerne have med sig hjem fra konferencen?

 

Det sikrer, at vi har fokus på udbyttet, når vi tilrettelægger konferencen med formater, som får deltagerne til at samarbejde, dele viden eller lære flere at kende.

-

Lis Brok-Jørgensen, vejledningskonsulent

Vores konference er efterhånden blevet kendt i konferencecirkler for at være noget særligt visuelt og dramaturgisk. Et år havde vi fx en lejrbåls-session i en hal, som fungerede helt formidabelt.

 

Så samtidig med, at vores skoler får inspiration til nye mødeformater, inspirerer vi også resten af konferencelandet til at prøve nyt.

-

Lis Brok-Jørgensen, vejledningskonsulent

DSCF9607

Gør som 3.500 andre

Få insider-tips og værktøjer fra erfarne facilitatorer

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Værsgo!

Tilmeld dig her. Så har du min yndlings-energizer i indbakke om 3 minutter

...og en video om hvordan du bruger værktøjet.

Du tilmelder dig samtidigt til mit nyhedsbrev, som jeg sender ca 10 gange årligt + når der er særlige tilbud.
Du accepterer samtidigt min privatlivspolitik og du kan afmelde dig til enhver tid i bunden af nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

kompetencebingo-plade-2 copy