5 principper for konferencesucces
1. Mange skift = meget netværk
Vi tilrettelagde mange skift undervejs, hvor deltagerne byttede pladser og flyttede sig fra det ene lokale til et andet. Efter devisen: Jo flere gange du skifter plads, jo flere kommer du til at tale med.
2. Uformel stemning og moderat kaos
Vi skabte en stemning, som gjorde det nemt at være et almindeligt menneske, frem for at lægge op til, at deltagerne skulle være konferencetjekkede.
Vi ville undgå den gnidningsløse konferenceoplevelse, hvor deltagerne aldrig har brug for at spørge hinanden om vej, om hjælp. For den naturlige interaktion mellem deltagerne om fx at finde vej er også muligheden for en naturlig fortsættelse af samtalen: Nå men, hvor kommer du fra…
3. Samtalestartere
Vi ville gøre det nemt for deltagerne at finde noget (relevant) at snakke med hinanden om.
Derfor bad vi deltagerne skrive noget på navneskiltet, som er nemt at spørge ind til:
- Først et ønske: Jeg vil gerne gå hjem med …
- Så deres egen viden: Spørg mig om …
4. Faciliterede pauser
Vi gav deltagerne noget at tale om i pauserne:
- Finurlig mad – hvad tror du, at det her er?
- Aktiviteter, som man kunne prøve, men som var ’ufarlige’, og som gav anledning til snak og smil.
- Et kæmpestort program klistret op på en væg.
Mette havde nemlig udviklet en visuel udgave af programmet, et søkort, der fungerede som samlingspunkt i pauserne. Herpå kunne deltagerne udpege steder som Bortforklaringernes bugt, Begejstrian, De Vildfarnes Ø og Usikkerhedens mose og vælge, hvilke oplæg de ville høre fra de forskellige dele af vejledningsverdenen.
5. Aktiv involvering under oplæg
Vi involverede deltagerne under oplæggene ved at stille summe-spørgsmål, lave afstemninger og bede om en fysisk evaluering, hvor de skulle fordele sig på gulvet efter anskuelse.