Trafik og mobilitet på den lokale dagsorden
Borgerinddragelse er vigtig, når det gælder planlægning af trafik og transport i et lokalområde. Det er de kommunale medarbejdere i Teknik og Miljø, som har det store overblik, men det er borgerne, som har konkret erfaring med de lokale forhold og kan udpege steder, der volder problemer.
Men hvordan får man de to perspektiver til at gå op i en højere enhed?
Det fik Vejle Kommunes Teknik og Miljø-afdeling proceshjælp til af Playmakers, da de skulle holde et borgermøde om netop mobilitet i en af kommunens centerbyer, Give.
To enkle greb til involvering: spørgeskema og visuel skabelon
Formålet med borgermødet var, at borgere og medarbejdere fra Teknik og Miljø skulle udvikle idéer i fællesskab.
Forud for mødet indsamlede Teknik og Miljø svar på et spørgeskema fra borgerne, som blev præsenteret, inden workshoppen gik i gang.
Ligeledes forud for mødet havde Mia sammen med Vejles Teknik og Miljø-afdeling udviklet en visuel skabelon, som var skræddersyet til at styre det planlagte gruppearbejde, så alle de vigtige spørgsmål blev drøftet. Og ikke mindst, så dialogen blev på sporet i det relativt korte tidsrum, der var afsat.
Skabelonen sikrede, at dialogen i grupperne var struktureret, og at indsamling og opsamling af de forskellige input var ligetil for mødelederne.