Webinarer med 100 deltagere og to facilitatorer
Et webinar har plads til mange deltagere, men tillader kun interaktion med deltagerne igennem chat- og afstemningsfunktion.
Derfor skiftedes playmakerne Katrine Kent og Pernille Bandholm Jacobsen til at føre ordet og undervise for på den måde at holde opmærksomheden fanget hos deltagerne, som ikke havde mulighed for at komme til orde.
En vigtig pointe at gøre sig klart, når undervisningen flytter online, er nemlig, at der skal mere til at få eleverne til at følge med og deltage online, end når man er til stede i samme rum.
En vigtig pointe: online kræver flere ressourcer
Ved at være to facilitatorer under webinarerne gjorde Katrine og Pernille dels undervisningen varieret, og dels demonstrerede de i praksis, at det er en fordel at være flere undervisere i online-klasseværelset. Én, som underviser, og én, som agerer hjælper, holder øje med chatten og hjælper med de tekniske problemer, som opstår undervejs.
På webinarerne fik efterskolelærerne grundlæggende viden om at tilrettelægge undervisning online, som engagerer og fastholder elevernes interesse. Fx ved at skifte imellem plenum og gruppearbejde i breakout rooms, ved at kommunikere endnu mere tydeligt med de begrænsede virkemidler, man har til rådighed foran et webkamera, og ved at stille meget konkrete spørgsmål til eleverne med direkte adresse til den enkelte.