fbpx

Virksomhedskonsulenter fik blik for fælles ressourcer

Vi kender det fra mange brancher og sammenhænge, hvor selvstyrende enheder i en decentral organisering resulterer i meget forskellige tilbud, ordninger eller praksisser.

På et tidspunkt opstår et behov for at standse op og kalibrere organisationen, så den enkelte afdeling ikke adskiller sig for meget fra de andre.

Den situation stod Danmarks erhvervshuse i omkring projektet Early Warning, som har vist sig at være et effektivt middel til at afværge konkurs eller afbøde konsekvenserne af en konkurs. Men midlet ser meget forskelligt ud fra erhvervshus til erhvervshus.

Projektleder for Early Warning, Morten Møller, bad derfor Playmakers om at facilitere en proces, som skulle hjælpe erhvervshusene med at strømline tilbuddet til virksomhederne på tværs af landet.

Behov for at ensarte tilbud om rådgivning

På erhvervshuse i hele landet arbejder et korps af erfarne konsulenter med at hjælpe kriseramte virksomheder, fx når der er fare for konkurs.

Blandt mange andre metoder er det en hovedhjørnesten i hjælpen at matche virksomhedsejere med en frivillig rådgiver med kendskab til den specifikke branche eller den specifikke problemstilling.

Derfor var målet med processen, som playmaker Laura Vilsbæk faciliterede, at virksomheder i højere grad skal møde en ensartet service og hjælp. Det samme mål gælder for de frivillige rådgivere, når de påtager sig at hjælpe en virksomhed igennem en krise.

Playmaker
Laura Vilsbæk

Kunde
Erhvervshus Midtjylland

Sted
Horsens

Varighed
4 timer

Deltagere
10

Det var en øjenåbner, at vi selv har den viden i organisationen, som flere troede, vi skulle have eksterne eksperter til at give os, men at vi skal sætte en langt bedre ramme om, hvordan vi deler den viden. 

-

Morten Møller, projektleder, Early Warning

Videndeling, sortering og prioritering

Playmaker Laura Vilsbæk tilrettelagde en proces, som bestod i, at Early Warning-konsulenterne delte deres samlede viden om metoder, aktiviteter og ressourcer med hinanden i åbne brainstorms og erfaringsudvekslinger. Bagefter kategoriserede de resultatet i forhold til faserne i et rådgivningsforløb.

Overblikket over de mange metoder og praksisser, som derved blev skabt, gjorde det muligt for konsulenterne efterfølgende at vurdere dem i forhold til, hvor værdifulde de hver især er for henholdsvis virksomheder og frivillige rådgivere.

Og på den baggrund kunne de endelig prioritere de bedste og skrotte de mindst værdifulde tiltag og metoder og begynde at fylde de første værktøjer i en fælles værktøjskasse, der fremover kan bruges i de daglige arbejdsgange på tværs af regionerne til fordel for virksomheder og frivillige rådgivere.

Vil I også have hjælp til at rette fokus mod de mest relevante tilbud til kunderne?

Ring til os på
40 55 74 64
Skriv til os på
mail@playmakers.dk

Gør som 4.000 andre

Få insider-tips og værktøjer fra
erfarne facilitatorer

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik og accepterer samtidigt vores privatlivspolitik

Værsgo!

Tilmeld dig her. Så har du min yndlings-energizer i indbakke om 3 minutter

...og en video om hvordan du bruger værktøjet.

Du tilmelder dig samtidigt til mit nyhedsbrev, som jeg sender ca 10 gange årligt + når der er særlige tilbud.
Du accepterer samtidigt min privatlivspolitik og du kan afmelde dig til enhver tid i bunden af nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

kompetencebingo-plade-2 copy