fbpx

Formidlere skal bruge mere krop og mindre PowerPoint

I nogle processer sker det, at formålet tabes af syne i den
bermudatrekant, der kan opstå imellem facilitator, deltagere og PowerPoint-præsentation.

PowerPointen kan nemlig give indtryk af, at et givet problem er entydigt, og en løsning ligger lige for. Men når mødet eller workshoppen er overstået, viser det sig ofte, at de involverede har en meget vag eller mange forskellige forestillinger om resultatet.

Det uklare udkomme skyldes ikke en dårlig facilitator, men kan skyldes, at den føromtalte bermudatrekant sugede engagementet ud af forsamlingen og gjorde den til publikum frem for deltager.

I innovationshuset Mind Factory by Ecco i Tønder besluttede leder Anne-Sofie Buhrmann Dideriksen sig for sammen med et netværk af undervisere fra kommunens uddannelser og facilitatorer i Tønder Kommune at gøre noget for at undgå bermudatrekantens farer, når de underviser og afholder arrangementer for elever, studerende eller virksomheder om idéudvikling.

Det, de besluttede sig for at gøre, involverede Playmakers.

Playmaker
Pernille Bandholm Jacobsen

Kunde
Mind Factory by Ecco

Sted
Tønder

Varighed
7,5 timer

Deltagere
15

Vi er en flok erfarne undervisere og facilitatorer. Alligevel fik vi alle sammen nye værktøjer og inspiration, som vi kunne bruge i vores egen daglige praksis.

-

Anne-Sofie Buhrmann Dideriksen, leder af Mind Factory by Ecco 

Nye værktøjer til analoge processer

Formidlerne i netværket havde hver især erfaret, at deltagere blev mere engagerede, når de arbejdede analogt med en problemstilling, end når de skulle lytte og se på en  formidler foran sin præsentation.

Playmakers blev derfor bedt om at tilrettelægge en workshop med fokus på metoder og konkrete værktøjer til at få mere aktivt engagerede deltagere.

Pernille er ekspert i at få mennesker ud på gulvet og bruge både kroppen, sanserne og rummet. Derfor var  workshoppen i Tønder også praktisk fra start til slut.

Deltagerne afprøvede metoder, hvor man fx placerer sig fysisk i et ”grid” på gulvet afhængig af ens opfattelse eller holdning, prøvede at etablere skift, som holder  energiniveauet oppe, og brugte grafiske skabeloner til at indhente feedback på et bestemt emne.

Der blev også arbejdet med at bruge spil til at facilitere dialog.

Og de mange praktiske øvelser gav deltagerne et helt katalog af tilgange til at facilitere engagerende processer mere hands on og analogt.

Vi har selv efterfølgende produceret ”samtalebrikker” efter konkret inspiration fra spil-elementet i workshoppen.

-

Anne-Sofie Buhrmann Dideriksen, leder af Mind Factory by Ecco

Har I også brug for at få mere krop og mindre PowerPoint i processerne?

Ring til os på
40 55 74 64
Skriv til os på
mail@playmakers.dk

Gør som 4.000 andre

Få insider-tips og værktøjer fra
erfarne facilitatorer

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik og accepterer samtidigt vores privatlivspolitik

Værsgo!

Tilmeld dig her. Så har du min yndlings-energizer i indbakke om 3 minutter

...og en video om hvordan du bruger værktøjet.

Du tilmelder dig samtidigt til mit nyhedsbrev, som jeg sender ca 10 gange årligt + når der er særlige tilbud.
Du accepterer samtidigt min privatlivspolitik og du kan afmelde dig til enhver tid i bunden af nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

kompetencebingo-plade-2 copy