fbpx

Playmaker: Mette Ullersted

Rummet skaber vores forventninger

Du (gen)kender med garanti hesteskosopstillingen, når du ser den i et lokale. Den klassiske klasseværelsesopstilling leder vores tanker hen på skole og det at lære noget. Læreren bestemmer, læreren har ansvaret for slagets gang, og eleverne kan forholde sig rimeligt passivt.

Vi bruger vores associationer til at afkode rummet og det vi forventer skal ske. Hesteskoopstillingen giver deltagere en intuitiv fornemmelse af, at de ikke har ansvar eller indflydelse på forløbet, og de forholder sig passivt.

Her får du eksempler på, hvordan du kan indrette rum, som passer til det formål mødet skal opfylde.

Det formelle rum

Har du brug for et rum, der er godt til at træffe beslutninger i, skal du vælge et lokale med et større ovalt eller rektangulært bord.

Det er en opstilling, vi associerer med bestyrelseslokaler. Et hierarkisk rum, hvor personen med mest magt, bestyrelsesformanden, sidder for bordenden.

Her er det nemmere at være logisk, rationel og holde fast i sit eget synspunkt, end det er at være kreativ, undersøgende og eksperimenterende. Det er som regel ikke her, de nye idéer opstår, eller man eksperimenterer med nye måder at levere sine kerneydelser på.

Det aktive rum

Hvis deltagerne skal være passive, så er en biografopstilling et godt valg:-) Her er du sikker på, at folk læner sig tilbage og tager imod.

Vil du omvendt gerne have aktivitet og inddrage deltagerne, så skal de kunne se hinanden.

Opstilling af bordgrupper signalerer tydeligt for deltagerne, at de skal arbejde sammen. Det giver en helt anden indstilling fra start end ved opstilling i rækker eller hestesko.

Prøv også at nøjes med at stille stole op gruppevis.

Du vil formentlig fornemme mere formel position, faglighed og profession, når deltagerne sidder bag borde.

Uden borde opstår en mere uformel og menneskeligt kontakt deltagerne imellem. Og ofte har man ikke brug for så mange borde.

Overvej, om der er brug for at sidde med papir og  computer ved mødet.

Dit facilitatorrum

Glem ikke at sørge for, at der er rum til dig, at du har mulighed for at gå rundt blandt deltagerne.

Vi kan ikke styre alt med vores sproglige instrukser. Lange indlæg og snakken i krogene florerer, selvom deltagerne er instrueret i at fatte sig i korthed og respektere hinandens taletid.

Så du må tage kroppen i brug. Placer dig i rummet og styr slagets gang med dit kropssprog. Kom rundt, forstyr de småsnakkende og skab koncentration blandt deltagerne blot med din tilstedeværelse.

Læs mere om kroppen som facilitator i mit blogindlæg Kunsten at afbryde.

På Facilitatoruddannelsen lærer du også at bruge kroppen som virkemiddel

Ring til os på
40 55 74 64
Skriv til os på
mail@playmakers.dk

Gør som 4.000 andre

Få insider-tips og værktøjer fra
erfarne facilitatorer

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik og accepterer samtidigt vores privatlivspolitik

Værsgo!

Tilmeld dig her. Så har du min yndlings-energizer i indbakke om 3 minutter

...og en video om hvordan du bruger værktøjet.

Du tilmelder dig samtidigt til mit nyhedsbrev, som jeg sender ca 10 gange årligt + når der er særlige tilbud.
Du accepterer samtidigt min privatlivspolitik og du kan afmelde dig til enhver tid i bunden af nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

kompetencebingo-plade-2 copy