Playmaker: Mette Ullersted

Der er bare nogen, der rigtig godt kan lide at høre sig selv snakke…..

Du kender det sikkert: Din kollega taler og taler og taler og taler….

Heldigvis kommer der ofte værdifulde pointer på bordet, men andre gange går snakken bare i tomgang. Det er facilitatoren, der skal styre diskussionen. Og det kan du faktisk gøre næsten uden at gøre det synligt for deltagerne.

Jeg har lavet et nyt dogme til min TOOLBOX, hvor jeg fortæller mere om at respondere mimisk. Fx giver det god mening at nikke og være opmærksomt lyttende, når der er pointer, der fortjener at blive hørt og bemærket.

Omvendt signalerer vigende opmærksomhed, at taletiden er ved at være brugt. Kig ned i gulvet eller rod lidt rundt i noterne. Det opdager deltagerne mere eller mindre ubevidst.

Nonverbal kommunikation er guld værd. Din positur siger mere end 1000 ord!

Vi udstråler og siger altid noget med vores kropssprog. Af samme grund kan du aktivt tage styringen ved blot at stå op i rummet. Sid aldrig (passivt) ned som facilitator. Rejs dig op, gå rundt, og sørg for at kunne komme rundt om bordene.

– Ja, man får ondt i fødderne efter en lang facilitatordag, men deltagerne får meget nemmere ved at bruge deres tid og viden på det rigtige, når du er stående og gående, end når du er siddende.

1. Disciplinér ved at gå tæt på

Gå stille og roligt hen og forstyr, hvis der er uro og støj nede fra det ene hjørne, eller hvis nogen døser hen. Du vil opleve, at folk liver op eller bliver disciplinerede bare af, at du står der. Det er faktisk lidt umuligt at sidde og sms’e med en facilitator i nakken.

3. Afbryd kropsligt

På samme måde kan du, når der er en, der taler i hundrede år, og du gerne vil have vedkommende til at stoppe, bevæge dig ganske langsomt hen imod ham eller hende. Til sidst står du relativt tæt på, og det kan virke lidt mærkeligt eller blive ubekvemt for vedkommende. Per automatik vil han eller hun fornemme situationen og afslutte sin sætning. Prøv det!

Jeg gjorde dette – at afbryde kropsligt uden af sige noget – overfor en meget talende mødedeltager engang, hvor efter han drillende sagde: “Ja, ja, jeg kan godt mærke, at du vil have mig til at stoppe nu…” Og stoppede.

4. Afbryd kontant

En sidste mulighed er at afbryde mere kontant. Læg en hånd på vedkommende og sig direkte: ”Nu afbryder jeg dig lige, det du taler om vedrører… og vi skal i virkeligheden tale om…” eller ”Det du taler om her, vil jeg opfordre dig til at snakke videre om i pausen, fordi det er noget, der mest vedrører jer to…”

Mødedeltagerne vil måske studse lidt, men altid adlyde autoriteten. Og det er den autoritetsrolle, du skal turde tage. Det er dit ansvar, at dagen skaber værdi.

Så tro mig: Kunsten at afbryde er en meget vigtig færdighed for en facilitator.

Har du brug for værktøjer til at styre samtalen?

I Toolboxen finder du ud over dogmet om at afbryde, også metoder til at sikre dig relevante input fra mødedeltagerne.

Ring til os på
40 55 74 64
Skriv til os på
mail@playmakers.dk
DSCF9607

Gør som 3.500 andre

Få insider-tips og værktøjer fra erfarne facilitatorer

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Værsgo!

Tilmeld dig her. Så har du min yndlings-energizer i indbakke om 3 minutter

...og en video om hvordan du bruger værktøjet.

Du tilmelder dig samtidigt til mit nyhedsbrev, som jeg sender ca 10 gange årligt + når der er særlige tilbud.
Du accepterer samtidigt min privatlivspolitik og du kan afmelde dig til enhver tid i bunden af nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

kompetencebingo-plade-2 copy