Indret møderummet
til formålet
Rummet påvirker deltagernes engagement!
Playmaker: Mette Ullersted
Rummet skaber vores forventninger
Du (gen)kender med garanti hesteskosopstillingen, når du ser den i et lokale. Den klassiske klasseværelsesopstilling leder vores tanker hen på skole og det at lære noget. Læreren bestemmer, læreren har ansvaret for slagets gang, og eleverne kan forholde sig rimeligt passivt.
Vi bruger vores associationer til at afkode rummet og det vi forventer skal ske. Hesteskoopstillingen giver deltagere en intuitiv fornemmelse af, at de ikke har ansvar eller indflydelse på forløbet, og de forholder sig passivt.
Her får du eksempler på, hvordan du kan indrette rum, som passer til det formål mødet skal opfylde.
Det formelle rum
Har du brug for et rum, der er godt til at træffe beslutninger i, skal du vælge et lokale med et større ovalt eller rektangulært bord.
Det er en opstilling, vi associerer med bestyrelseslokaler. Et hierarkisk rum, hvor personen med mest magt, bestyrelsesformanden, sidder for bordenden.
Her er det nemmere at være logisk, rationel og holde fast i sit eget synspunkt, end det er at være kreativ, undersøgende og eksperimenterende. Det er som regel ikke her, de nye idéer opstår, eller man eksperimenterer med nye måder at levere sine kerneydelser på.
Det aktive rum
Hvis deltagerne skal være passive, så er en biografopstilling et godt valg:-) Her er du sikker på, at folk læner sig tilbage og tager imod.
Vil du omvendt gerne have aktivitet og inddrage deltagerne, så skal de kunne se hinanden.
Opstilling af bordgrupper signalerer tydeligt for deltagerne, at de skal arbejde sammen. Det giver en helt anden indstilling fra start end ved opstilling i rækker eller hestesko.
Prøv også at nøjes med at stille stole op gruppevis.
Du vil formentlig fornemme mere formel position, faglighed og profession, når deltagerne sidder bag borde.
Uden borde opstår en mere uformel og menneskeligt kontakt deltagerne imellem. Og ofte har man ikke brug for så mange borde.
Overvej, om der er brug for at sidde med papir og computer ved mødet.
Dit facilitatorrum
Glem ikke at sørge for, at der er rum til dig, at du har mulighed for at gå rundt blandt deltagerne.
Vi kan ikke styre alt med vores sproglige instrukser. Lange indlæg og snakken i krogene florerer, selvom deltagerne er instrueret i at fatte sig i korthed og respektere hinandens taletid.
Så du må tage kroppen i brug. Placer dig i rummet og styr slagets gang med dit kropssprog. Kom rundt, forstyr de småsnakkende og skab koncentration blandt deltagerne blot med din tilstedeværelse.
Læs mere om kroppen som facilitator i mit blogindlæg Kunsten at afbryde.
På Facilitatoruddannelsen lærer du også at bruge kroppen som virkemiddel
40 55 74 64
mail@playmakers.dk