fbpx

Playmaker: Mette Ullersted

Jeg vil vædde med, at du også har prøvet det:

  • At lede et møde eller en workshops, som ikke rigtigt spiller.
  • At facilitere en proces for en flok, hvor det bare ikke fungerer.

Hvor der på en eller anden måde er grus i maskineriet og noget, der forhindrer jer i at arbejde godt sammen.

Noget i gruppens måde at være sammen på?
Noget mellem linierne?
Noget i luften?

Altså noget lidt fluffy og usagt…

Men ikke desto mindre noget, der gennemsyrer mødet, jeres kommunikation og jeres arbejde og gør det svært at komme videre.

Ja?
Har du prøvet det?

Det har jeg!

Bliv i kvalmen...

En del af en facilitators færdigheder er at mestre et sagligt, præcist og stadig anerkendende sprog, for hvad der er på spil. Hvad der er mellem linjerne. I luften.

Du skal kunne benævne, hvad der sker i rummet. Og hvordan det påvirker jeres arbejde.

Du skal kunne få ’svesken på desken’ i et konstruktivt sprog. Uden bebrejdelse, anklager og ‘mor-er-skuffet’ undertoner. Men også uden at pakke det ind.

Du skal med andre ord kunne kommunikere om alt det, alle ‘fornemmer,’ uden at det bliver kollektivt navlepilleri.

Automat-reaktionen for mange af os er desværre at kaste os ind i indholdet og tage affære.
Forsøge at fikse det.
Forklare. Igen.
Forsvare.

I stedet skal vi ofte holde snitterne for os selv og kun ’holde rummet’

Blive i kvalmen.

Uden nødvendigvis at fikse det.

Men gøre det muligt for deltagerne selv at ‘fikse det’, der ikke fungerer i gruppen.

Du skal kunne få ’svesken på desken’ i et konstruktivt sprog.
Uden bebrejdelse, anklager og 'mor-er-skuffet' undertoner

-

Jeg har selv stået der

Jeg har mange gange i mit facilitator-liv stået i denne lidt kvalmende luft i et mødelokale. 

Og ærligt, det er sværere, end det lyder at få ‘svesken på desken i en konstruktivt sprog’. 

Derfor arbejder vi også meget med det, når vi underviser på Playmakers facilitatoruddannelse.

Og derfor får du i dette blogindlæg det første af de tre skridt, du skal tage, når du skal agere konstruktivt i et kvalme-fremkaldende rum.

Disse tre skridt skal du tage

De tre skridt til at håndtere et udfordrende, kvalmefremkaldende rum er:

1. Analysen

Du skal kunne se det klart: Hvilket rum er det? 


2. Få styr på dig selv og dit eget ubehag.

Du skal kunne holde det ud. Blive i kvalmen. Kende din egen automat-reaktion. Undgå at falde i rollen som enten fikseren, forsvinderen eller fighteren

3. Responder klogt og vær transparent.

Du skal – sagligt, konstruktivt og med jeres fælles opgave for øje – få gruppen til at forholde sig til deres samarbejdsform og kommunikation, så I sammen kan beslutte, hvad der skal ske.

I dette indlæg får du hjælp til 1’eren: Det analytiske blik.

  • Hvad er der egentligt på spil?
  • Hvorfor spiller det ikke?
  • Hvad er rummet præget af?  
  • Hvad er det, der giver dig en lille smule kvalme?

De andre to:

2’eren: Hvordan du håndterer dit eget ubehag.
3.’eren: Hvordan du responderer klogt.

 – dem arbejder vi med på Playmakers Facilitatoruddannelse, der gennemføres i både Vejle og København forår og efterår.

7 kvalme-fremkaldende rum

Vi har i Playmakers identificeret 7 forskellige rum.
Måske er der endnu flere?

7 slags rum, der på hver sin måde forhindrer, at gruppen kan arbejde godt sammen uden friktion.

7 rum, der udfordrer os hver især forskelligt. For nogle er det ene rum stærkt kvalme-fremkaldende. For andre er det et andet rum.

7 rum, der skal ’holdes’

Trin 1: Analysen

Hvilke af disse 7 rum giver dig mest kvalme?

#1 Det uenige rum 

Hvor deltagere er uenige og ikke i stand til at lytte godt til hinanden, men mest optaget af at argumentere, for deres egen opfattelse.

#1 Tip

Find ud af om processen har bedst af at få uenighederne blotlagt i det åbne eller vinder mere af at få hjælp til at finde fællesnævnerne. 

 

#2 Det konfliktfyldte rum

Hvor der er lidt mere spænding og konflikt end i Det uenige rum; Flere principielle uenigheder og en dybere modvilje mod hinanden og det de hver især repræsenterer. 

#2 Tip

Blød positionerne op ved at arbejde på kryds og tværs i mindre grupper og ved at ændre scenografien så positionerne ikke sidder ”overfor” hinanden.

#3 Det apatiske rum 

Hvor der ikke er nogen der tager ansvar. Ikke er nogen der reagerer. Måske er der endda fravær af mimisk og kropslig respons på det, du siger.

#3 Tip

Lad deltagerne selv mærke, at der ikke rigtig sker noget i processen, inden du overtager ansvaret og hjælper dem videre. Fx ved at give alle en individuel opgave – gerne med at producere noget: en ide eller et vigtigt spørgsmål. 

#4 Det (alt for) hyggelige rum

Hvor der er mere fokus på at bekræfte hinanden, bekræfte fællesskabet, vise sympati og interesse for hinanden end på opgaven. Denne sociale interaktion kan have et meget legitimt formål, men i nogle organisationer er der en kultur for at smaltalk, rituler omkring, kage og kaffe eller venskabelige drillen og tø-hø’en med hinanden fylder meget.

#4 Tip

Tal om formålet og vigtigheden af, at I kommer i mål med jeres ønskede leverance. Vær gerne transparent om det, du oplever, sker i rummet. 

#5 De korslagte armes rum 

Hvor deltagerne kropsligt og evt. mundtligt siger, at de ikke køber ind på præmissen. De kan ikke se, hvorfor de er her.

#5 Tip

Vær lydhør og nysgerrig. Spørg ærligt ind til til holdninger og følelser og giv lov til, at man kan være kritisk overfor det, I skal arbejde med. 

 

#6 Det udisciplinerede rum 

Hvor deltagere følger hinandens eller egne impulser fremfor din facilitering.
Snakker når du beder om ro.
Er længe om at gøre de små, uden-for-emnet samtaler færdige.
Lang indflyvning og adskillige sidespor, før de starter på en opgave, som du har instrueret.
Tjekker mails, sms’er eller taler i telefon undervejs.

#6 Tip

Sig det højt og sig også, hvad du oplever, det gør ved produktiviteten og det, I skal sammen. Find et fælles regelsæt som deltagerne gerne vil overholde, også selvom det betyder, at de får flere pauser eller længere tid i gruppen. Hjælp dem med at se konsekvensen for jeres udbytte af processen, men uden at løfte din pegefinger. 

#7 Det rastløse rum 

Hvor gruppen bare gerne vil videre. Nu.

#7 Tip

Lav en øvelse som fokuserer den fælles energi og tal om, hvad det betyder for kvaliteten af jeres proces at gå for hurtigt frem.

Værsgo!

Det er redskaberne til at analysere 7 af de situationer, man står i som facilitator, og hurtige tips til, hvordan du kan gribe de forskellige situationer an.

 

Når du har fundet ud af trin 1:

  • hvad der er galt
  • hvilken type rum du faktisk står i
  • hvilken mødekultur, kollektiv dårlig vane eller dysfunktion, der forhindrer jer i at arbejde godt sammen

Kan du gå videre til,

  • trin 2: at få styr på dig selv og håndtere både dit eget ubehag og automat-reaktioner og derefter
  • trin 3: hvordan du responderer klogt og er transparent.

Og det er lige, hvad vi arbejder med på facilitatoruddannelsen.

 

Gør som 4.000 andre

Få insider-tips og værktøjer fra
erfarne facilitatorer

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik og accepterer samtidigt vores privatlivspolitik

Værsgo!

Tilmeld dig her. Så har du min yndlings-energizer i indbakke om 3 minutter

...og en video om hvordan du bruger værktøjet.

Du tilmelder dig samtidigt til mit nyhedsbrev, som jeg sender ca 10 gange årligt + når der er særlige tilbud.
Du accepterer samtidigt min privatlivspolitik og du kan afmelde dig til enhver tid i bunden af nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

kompetencebingo-plade-2 copy