Hvilken kasket har du
på når du faciliterer?
Kend de tre vigtigste roller.
Playmaker: Mette Ullersted
Når du faciliterer skal det være tydeligt for både dig og deltagerne, hvilken rolle du indtager, og både du og deltagerne skal være klar over, hvis rollen skifter undervejs. Ellers kommer du til at forvirre deltagerne.
De tre kasketter
En facilitator er en hjælper.
Ikke en praktisk medhjælp, som sørger for kaffe og kage, eller en serviceperson, som tager referat, men en som hjælper grupper eller organisationer i en proces med at nå frem til det, de gerne vil sammen.
Rollen som facilitator kan beskrives som kunsten at hjælpe en gruppe mod et mål, som de har sat sig, eller som I har sat jer sammen i fællesskab.
En facilitator kan også bidrage til at afklare, hvad formål og leverance er, og hvad en gruppe egentlig ønsker at få ud af den proces, de planlægger.
Facilitatoren er den, som tager ansvaret for at designe og styre den proces, som skal føre til målet.
I praksis er det ikke altid nemt at holde sig til den rene facilitatorrolle og blande sig udenom indholdet, og i mange situationer er det nødvendigt at tage flere roller på sig.
Facilitatoren jonglerer ind imellem med flere kasketter, og for at kunne facilitere uden at forvirre, er det vigtigt, at du som facilitator gør det klart både for dig selv og for dine deltagere, hvilken kasket, du har på lige nu.
De typiske kasketter er disse tre.
Kend de tre vigtigste roller.
Den rene facilitatorrolle
Du leder udelukkende processen, selvfølgelig i samarbejde med deltagerne. Du har ingen aktier i indholdet.
Facilitator, som også er ekspert
Du har faglige holdninger og faglig viden om det, I arbejder med, ligesom de andre deltagere. Måske har du endda større viden end resten af gruppen. Du har altså også faglige aktier i indholdet.
Den faciliterende leder
Du har retten til at bestemme retning og rammer over for eksempel medarbejdernes videre arbejde eller et projekt, som du er leder for. Du har især aktier i, hvordan rammer, retning, ressourcer, budget og vilkår forvaltes.
Den rene facilitator tager ikke ansvar for indholdet.
Hvad der bliver talt om, prioriteret eller besluttet er gruppens eget ansvar, og det er noget, facilitatoren som grundprincip ikke blander sig i.
Her bliver det særlig svært!
- Synes, at det, som mødedeltagerne er ved at beslutte, er forkert
- Har en hel masse viden om det, der bliver talt om, og måske endda er ekspert på området
- Både er underviser og facilitator i samme proces og dermed skal manøvrere mellem to ret forskellige roller
- Har et ledelsesansvar over for dem, som du faciliterer
- Faciliterer på vegne af andre, som ønsker et bestemt resultat.
Det er knap så svært at holde facilitatorrollen ren, når du er ekstern facilitator, der er hyret til en specifik opgave.
Men mange, især interne konsulenter, har sammenblandede roller og kæmper med at skulle have flere kasketter på til det samme møde.
De skal både være faglige eksperter, facilitatorer og ledere på samme tid.
Dette skal være tydeligt
Det skal derfor være tydeligt både for dig selv og for deltagerne:
- Hvornår du udelukkende stiller dig til rådighed som hjælper til processen
- Hvornår du kommer med et personligt fagligt input
- Hvornår du er lederen, som udstikker rammer eller retning.
Gør dette inden du går i gang
Tag stilling til dine roller, inden du træder ind i rummet.
Overvej, om der kan opstå udfordringer med, at du skifter rolle for mange gange i processen.
Bak ud af opgaven eller uddeleger, hvis du har andre roller, som er for stærke til, at det giver mening, at det er dig, der skal facilitere hele processen.
Når du undervejs træder ud af én rolle og ind i en anden, så gør det tydeligt for deltagerne. Det kræver, at du selv er bevidst om hvilken rolle du indtager lige nu.
4 råd til, hvordan du sikrer tydelige roller
1) Italesæt rolleskiftet
Du kan hjælpe dig selv og deltagerne ved at italesætte rolleskiftet:
“Jeg har en kommentar til det, vi taler om ud fra mit eget faglige perspektiv, så jeg træder lige ud af facilitatorrollen et øjeblik.”
“Nu stopper jeg med at skrive jeres input op på tavlen, for som leder af projektet er jeg nødt til at ridse rammen for arbejdet op en gang mere, inden vi går videre.”
2) Flyt dig fysisk
Du kan gøre rolleskiftet endnu tydeligere ved at skifte kropslig position. For eksempel fra stående til siddende, når du bidrager med faglige input, og dermed kommer på “lige fod” med de andres faglige input. Eller fra siddende til stående, når du skal rammesætte noget fra en lederposition og markere, at det nu er den rolle, der taler.
3) Træn din rollebevidsthed
Det vigtigste er, at du selv er opmærksom på, hvilken rolle du indtager hvornår, og at du gør det samme tydeligt over for deltagerne. Skriv de rolleskift, du kan forudse, i din drejebog.
4) Undgå for mange rolleskift
Hold et vågent øje med dine impulser til at bidrage nårsomhelst og hvorsomhelst.
Hold dig primært til facilitatorrollen, og saml evt. indput sammen til et samlet bidrag fra en anden rolle.
Ethvert skift i rolle kræver energi af både dig og dine deltagere.