De 5 ting, som chefer elsker ved en dygtig facilitator
Og 2 ting de hader [gisp..]
For et stykke tid siden interviewede vi 4 ledere og konsulenter fra de organisationer, som gennem tiden har købt allerflest facilitator-uddannelser hos Playmakers.
Vi har lavet faciliteringsuddannelser for i alt 740 mennesker siden vi begyndte på det i 2019 og dem, jeg spurgte, har gennemført uddannelserne internt i deres egne organisationer, så de kan vurdere effekten.
Jeg spurgte dem sådan lidt kækt:
Hvilke ting ELSKER cheferne ved deres nyslåede, dygtige facilitatorer?
Og hvad hader de….?
De svarede promte!
Og jeg blev overrasket over, hvor klare svarene var.
Jeg har samlet deres 5 gode pointer her. Til jer, der også går og overvejer, om I skal løfte faciliteringskompetencen in-house.
#1
Første ting, som chefer elsker ved dygtige facilitatorer
Vi har travlt med det vigtigste
En dygtig facilitator er garant for, at vi har fokus på det vigtige, når vi mødes!
Det betyder:
-
Punkterne bliver klaret til tiden.
-
Vi undgår brandslukning og sidste-øjebliks-beslutninger.
-
Vi bruger ikke mere tid end nødvendigt på møderne.
-
Og nej, det sker ikke tilfældigt, men fordi en dygtig facilitator tit bruger mere tid på forberedelse end chefen selv ville have gjort.
-
Og det sparer mange menneskers tid på møderne.
En leder skal altså ikke forvente langhårede processer og endeløse diskussioner, hvis de investerer i større faciliteringskapacitet i organisationen.
Men netop rettidig omhu og fokus på det vigtigste.
Og den pointe er jeg personligt rigtigt stolt af.
#2
Anden ting, som chefer elsker ved dygtige facilitatorer
Holdbare beslutninger
Facilitatoren sørger for, at beslutningerne er bæredygtige.
At de ikke bliver omgjort ugen efter eller viser sig umulige at føre ud i livet, fordi der ikke var rigtig opbakning til beslutningen.
Dygtige facilitatorer laver gode og involverende beslutningsprocesser, så der er flere, som står bag en beslutning.
Så er den nemlig noget nemmere at føre ud i livet.
Men…. tilføjede en af dem, jeg interviewede, det betyder også, at lederen skal kunne se fidusen i at få flere perspektiver på en sag.
Ledere skal ville involvering, fordi lederen ved, at det skaber større engagement og gennemarbejdede, langtidsholdbare beslutninger.
#3
Tredje ting, som chefer elsker ved dygtige facilitatorer
En god facilitator er med til at gøre strategien konkret
Noget af det vigtigste for de ledere, jeg talte med, var ”…at få strategien ned på gulvet!”.
Og det er blandt andet det, facilitatorer bidrager med:
At få medarbejder til selv at oversætte de strategiske ord i en powerpoint præsentation til handlinger i en hverdag.
Som chef kan man nemlig ikke få medarbejdere til at forandre deres måde at arbejde på, ved kun at tale, forklare, argumentere og lave lange powerpoint præsentationer…
Den forandring må man facilitere sig til.
Dygtige facilitatorer tænker ikke ‘Fik jeg sagt det, jeg ville’ efter f.eks. en strategiproces.
De tænker, ‘Fik jeg skabt det, jeg ville’ – og derfor får de strategien omsat til hverdagspraksis.
#4
Fjerde ting, som chefer elsker ved dygtige facilitatorer
“Nu kan jeg deltage på lige fod med de andre”
Når chefen får en dygtig facilitator i huset, kan hun/han deltage i møderne på lige fod med de andre.
Det betyder, at chefen har tid til at tænke, reflektere, lytte… Og ikke skal tænke på
-
opsamling.
-
på hvem, der skal have ordet.
-
på hvordan, man får skruet lidt ned for den meget talende og ekstroverte Camilla og op for den stille, eftertænksomme og introverte Morten.
Projektet eller ‘punktet’ får dermed også gavn af chefens viden og erfaringer.
Og chefen får både taletid, lyttetid og refleksionstid.
#5
Femte ting, som chefer elsker ved dygtige facilitatorer
Jeg bliver udfordret. Og en bedre leder
En af mine 4 stor-kunder beskriver det sådan her:
“Facilitatoren har chefens ryg, men er ikke bange for respektfuldt at udfordre – heller ikke foran andre.
Derved tildeler de chefen integritet og troværdighed.”
En dygtig facilitator leder opad:
-
Kvalificerer beslutninger og planer.
-
Korrigerer chefens opfattelser af ‘rigets tilstand’ og ‘hvor medarbejderne er henne’.
Facilitatoren er ikke chefens forlængede arm.
Mere chefens forlængede ‘finger i jorden’.
Det betyder at en dygtig facilitator, skal have r** i bukserne til at lede op ad og sige ‘stop’, ‘vent’, ‘det haster’ og ‘jeg er ikke enig..’
De 2 ting, chefer hader…
For jo, – der er også hår i suppen…
Mine fire stor-kunder fortalte også om to ting, der potentielt kan være møg-irriterende, når man har fået en dygtig facilitator i huset.
#1
Første ting, chefer hader ved dygtige facilitatorer
Især chefer, der har stor opstarts-energi og elsker at sætte ting i gang, hader, når en dygtig facilitator insisterer på at forberede det ordentligt.
Når facilitatoren insisterer på, at processen skal være involverende og ikke bare moses igennem.
Insisterer på, at der skabes ejerskab til de strategiske indsatser, fordi alt andet på sigt bliver både dyrt og besværligt.
Impulsive, tidsoptimistiske, iderige chefer bliver nemt utålmodige, når de møder en dygtig facilitator. Men de bliver glade i det lange løb, fordi facilitatoren netop undgår tilbageløb og spildte kræfter på uigennemtænkte projekter uden opbakning i organisationen.
#2
Anden ting, chefer hader ved dygtige facilitatorer
Chefer, der dybest set ikke ønsker involvering fra medarbejder og mellemledere i organisationen, hader, når facilitatoren insisterer på at få flere perspektiver på en sag.
Hader al den snak om ejerskab, engagement og motivation.
Chefer, der frygter at miste kontrollen over f.eks. møder, vil også hade, når facilitatoren tager ansvar og træder i karakter.