fbpx

Playmaker: Katrine Kent

“Amanda havde ret godt styr på sit studie, og hun var glad og ved godt mod – altså dengang undervisningen foregik fysisk.

Men så blev alt rykket online, og Amanda følte sig pludselig meget mere ensom på studiet.

Og usikker.

Hun var vant til lige at kunne prikke sidemanden på skulderen, når hun sad til forelæsning, for at høre om han også havde forstået det på den der måde… Og det havde han som regel.

Hun var også vant til at kunne kigge rundt og aflæse de andres ansigtsudtryk og lettet opdage, at de også lignede nogle, der ikke vidste præcist, hvad der foregik oppe ved tavlen. Så var det nok ikke bare hende.

Men alt det kan man bare ikke, når man er online!”

Som Palle alene i verden

Når vi har online undervisning og sidder alene med os selv, føler vi os hurtigere ensomme, og vi mangler de smil og nik fra de andre, som vi plejer at få, når vi træder ind i et undervisningslokale.

Det, at der er nogen, som har bemærket, at jeg er her, og viser det med deres kropssprog, betyder mere end man umiddelbart tror.

Vi kan ikke aflæse de andre – og det gør os usikre i undervisningen

Når vi har online undervisning, har vi betydelig sværere ved at aflæse de andres mimik og kropssprog – noget som normalt foregår ubesværet og ubevidst. Derfor bliver vi lettere usikre på, om det i virkeligheden er os, som ikke har forstået noget som helst.

Det bliver sværere at (turde) spørge, fordi vi ikke helt kan fornemme, hvad man må spørge om hvornår, og måske ved jeg heller ikke, hvordan det fungerer med taletur, når vi er online.

  • Kan jeg bare rækken hånden i vejret – eller er det bedre at skrive i chatten?
  • Forstyrrer jeg for meget hvis jeg spørger nu, – skal jeg hellere vente?
  • Er mit spørgsmål helt i skoven?

Det som de studerende særligt savner, når undervisningen er flyttet online, er alt det, som normalt foregår ubesværet i det uformelle.

  • Snik-snakken i pausen med den, som sidder ved siden af.
  • Muligheden for at låne en kuglepen (og et godt tip) af sidemanden.
  • Det henkastede spørgsmål til underviseren på vej ud af lokalet, som viste sig at være guld værd at få svar på.

Derfor er man nødt til som online underviser aktivt at lægge de muligheder ind i undervisningen, som i det fysiske rum ellers opstår af sig selv.
Palle alene i (online) verden, skal vide og mærke at han faktisk har nogle at lege med.

En af de vigtigste ting du kan gøre for at give dine kursister lege- og læringskammerater online er at lave:

Læringsgrupper

Når du går online med din undervisning, så start med at etablere faste læringsgrupper. Det er en måde at hjælpe kursister og elever med at finde den sidemand de savner, når de er online.

Hvis jeg har en fast læringsgruppe, så ved jeg, hvem jeg trygt kan henvende mig til i pausen, mellem undervisningsgangene, og hvem jeg lige kan skrive til i chatten, når der er noget, jeg ikke forstår.

7 tip til at bruge læringsgrupper

  1. Lad læringsgrupperne mødes undervejs i undervisningen – de vil ret hurtigt kunne gå i gang med at drøfte dagens tema, når de på forhånd har etableret en relation til hinanden.
  2. Lad dem bruge hinanden i de små grupper til at undgå at føle sig alene, – vi har nemlig brug for pauser, hvor vi kan slappe lidt mere af, når vi er online, og det får vi, når vi skifter til få og trygge relationer.
  3. Lad grupperne stille hinanden spørgsmål omkring stoffet og bringe de spørgsmål tilbage til plenum, som de ikke kan svare på indbyrdes. Det er bare nemmere at stille et spørgsmål i plenum, som gruppen gerne vil have svar på, end ét man selv sidder og tumler med.
  4. Besøg dine læringsgrupper undervejs; så får du en meget bedre fornemmelse for hvordan de arbejder med stoffet, og hvad der udfordrer, end når du har dem i plenum, hvor det er sværere at få feedback.
  5. Giv grupperne lidt større opgaver, som de skal løse fra gang til gang, så arbejdet også foregår mellem undervisningsgangene. Det er nemlig her, at de skal implementere og arbejde i dybden med det, de har lært. Desuden belaster det vores hjerne meget mindre, når vi skal online med to andre velkendte personer end med en hel klasse.
  6. Hold øje med, om læringsgrupperne rent faktisk fungerer. Der er selvfølgelig forskel på underviserens ansvar, alt efter om vi er på en efterskole, ungdomsuddannelse eller på universitetet, men uanset dit formelle ansvar, så giver du dine studerende meget bedre mulighed for at tilegne sig stoffet, hvis du har et øje på, om gruppedynamikken fungerer.
  7. Hvis undervisningsforløbet er langt, så bryd læringsgrupperne op et par gange undervejs og etabler nye grupper, som giver nye perspektiver, nye roller og ny inspiration.

Bruger du de 7 tips – eller bare nogle af dem, giver du dine studerende meget bedre online undervisning.

Vil du lære mere?

– så tjek vores kursus, som retter sig både til onlinemøder og -undervisning. Eller skriv til os og få Katrine Kent, som er ekspert i facilitering af onlinemøder og undervisning til at lave et kursus specielt til jer.

Ring til os på
40 55 74 64
Skriv til os på
mail@playmakers.dk

Gør som 4.000 andre

Få insider-tips og værktøjer fra
erfarne facilitatorer

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik og accepterer samtidigt vores privatlivspolitik

Værsgo!

Tilmeld dig her. Så har du min yndlings-energizer i indbakke om 3 minutter

...og en video om hvordan du bruger værktøjet.

Du tilmelder dig samtidigt til mit nyhedsbrev, som jeg sender ca 10 gange årligt + når der er særlige tilbud.
Du accepterer samtidigt min privatlivspolitik og du kan afmelde dig til enhver tid i bunden af nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

kompetencebingo-plade-2 copy